Facility Management deeltijd
- niveau HBO
- duur langer dan 12 maanden
- locatie Heerlen
Heb je al enkele jaren werkervaring in een dienstverlenende omgeving? Waar de klantbehoeften voor jou centraal staan? Houd jij je bezig met het ontzorgen en faciliteren van de klant? Ben je toe aan een volgende stap in je carrière, maar wil je (nog) geen vierjarige hbo-opleiding volgen? Dan is de opleiding Facility Management Associate degree (Ad) ideaal voor jou. De opleiding is een tweejarige studie in het hbo en zit qua niveau tussen mbo-4 en hbo-bachelor in. Na twee jaar bepaal jij of je door gaat voor je bachelordiploma of dat een Ad voorlopig voldoende is. Naast een theoretische basis, leer je belangrijke vaardigheden die je meteen gaat toepassen in je eigen werkveld. Zo ontwikkel jij je tot een allround coördinator, teamleider of assistent facility manager die op uitvoerend én tactisch niveau meerwaarde kan bieden.
Ben je minimaal 21 jaar en heb je werkervaring in een dienstverlenende omgeving? Wil je werken aan je kennis en vaardigheden in het brede werkveld van facility management? En ben je bereid om naast je werk een tweejarige opleiding in het hbo te volgen? Schrijf je dan nu in voor de opleiding Facility Management. Wil je toch voor de vierjarige bachelor opleiding gaan? Kijk dan eens bij de opleiding Facility Management bachelor.
Als voorbeeld:
Zo ziet de opleiding eruit
Een studiejaar bestaat uit vier onderwijsblokken met telkens de focus op een projectopdracht. Tijdens elk onderwijsblok staat één thema centraal. Thuis bereid je je zelfstandig voor op de les. Met docenten ga je tijdens de lesavonden dieper in op de lesstof. Dit gebeurt deels aan de hand van casussen, waarbij je vanuit de theorie nadenkt over oplossingen in de praktijk, en deels aan de hand van vaardigheidslessen en/of werkcolleges. Dankzij deze interactieve werkvormen slaan we de brug tussen leren en werken. Zo ben je snel in staat om de verworven kennis meteen toe te passen in je eigen werkveld.
Onderzoeksprojecten
Naast de theoretische blokken werk je aan projectopdrachten in een groep met meerdere medestudenten onder begeleiding van een docent. Je gaat vooral aan de slag met vraagstukken uit je eigen werkomgeving en die van je medestudenten. Denk bijvoorbeeld aan het in kaart brengen van de ‘customer journey’ in een restaurant of het verbeteren van de interne processen binnen een organisatie. Je inventariseert samen alle problemen en vragen. Aan de hand van de theorie, maar ook door middel van onderzoek, werk je samen aan een verbeterplan of adviesrapport.
Algemene vakken en vaardigheden
Niet alle stof kun je zelfstandig bestuderen. Daarom geven (gast)docenten hoorcolleges over bijvoorbeeld bedrijfseconomie, communicatiemanagement, managementvaardigheden, marketing(communicatie) en statistiek. Daarnaast verzorgen we trainingen om je de vaardigheden aan te leren die je nodig hebt. Denk aan effectief communiceren of leidinggeven.
Kleine groepen, persoonlijke aandacht
Persoonlijke aandacht vinden we heel belangrijk. Daarom houden we de groepen klein: ongeveer 6 tot 12 personen. De studenten komen uit allerlei bedrijven en organisaties, van zorg en overheid tot het commerciële bedrijfsleven. Die veelzijdigheid zorgt ervoor dat je veel van elkaar kunt leren. Onze docenten zijn mensen uit de praktijk. Dat maakt het lesprogramma zeer divers en praktijkgericht.
In de opleiding Facility Management komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Organiseren:
Adviseren:
Evalueren:
Managen:
Afronding studie
Aan het eind van de studie ga je een afstudeerstage (20 weken) doen bij je huidige werk. Voor deze stage bestaat geen mogelijkheid tot vrijstelling. Je mag er ook voor kiezen om een andere stageplaats te zoeken. Je voert dus naast je huidige werk een stageopdracht uit. Tijdens deze stage doe je een stageopdracht (of stageopdrachten) waarin je de opgedane kennis toepast in de praktijk van jouw eigen organisatie. Je bevindingen verwerk je in een stageverslag, waarin je laat zien dat je de kennis en vaardigheden van facility management beheerst.
Nadat je het stageverslag hebt ingeleverd, heb je een mondeling examen met een docent en een expert uit het werkveld. Tijdens dit examen profileer jij je als toekomstige professional in het werkveld. Daarna mag je het Associate degree diploma Facility Management in ontvangst nemen.
De opleiding start op maandag 2 september 2024
Heb je nog vragen over de opleiding Facility Management AD? Kijk hieronder voor de meest gestelde vragen:
Kosten
De kosten voor deze studie bestaan uit het jaarlijkse collegegeld en aanvullende kosten voor lesmateriaal en boeken. Het collegegeld is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en opleiding. Wellicht kom je ook in aanmerking voor het verlaagd wettelijk collegegeld. Kijk hiervoor op de website van de Rijksoverheid. Check bovendien wat de fiscale aftrekbaarheid van scholingskosten voor jouw persoonlijke situatie kan betekenen.
Contact
Wil je meer weten over onze facility management deeltijdopleiding? Kom gerust langs! Maak met ons kennis op onze open dagen of maak een afspraak Carmen van Thoor, Community Coördinator via 06-42 31 77 46 of facilitymanagement@zuyd.nl.
Daarnaast moet je werkzaam zijn in het facilitaire of dienstverlenende werkveld. Heb je interesse in deze opleiding? We gaan graag met je in gesprek om te kijken of je aan de toelatingseisen voldoet. Neem contact op via facilitymanagement@zuyd.nl.
Heb je een vraag over een van onze opleidingen of ben je nog niet helemaal zeker van je keuze? Neem contact met ons op. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 12:00 uur.
Lijkt deze opleiding je wat en wil je je graag aanmelden? Klik dan op onderstaande knop om naar het inschrijfformulier te gaan.