Heb je al enkele jaren werkervaring in een dienstverlenende omgeving? Waar de klantbehoeften voor jou centraal staan? Houd jij je bezig met het ontzorgen en faciliteren van de klant? Ben je toe aan een volgende stap in je carrière, maar wil je (nog) geen vierjarige hbo-opleiding volgen? Dan is de opleiding Facility Management Associate degree (Ad) ideaal voor jou. De opleiding is een tweejarige studie in het hbo en zit qua niveau tussen mbo-4 en hbo-bachelor in. Na twee jaar bepaal jij of je door gaat voor je bachelordiploma of dat een Ad voorlopig voldoende is. Naast een theoretische basis, leer je belangrijke vaardigheden die je meteen gaat toepassen in je eigen werkveld. Zo ontwikkel jij je tot een allround coördinator, teamleider of assistent facility manager die op uitvoerend én tactisch niveau meerwaarde kan bieden.

Doelgroep

Ben je minimaal 21 jaar en heb je werkervaring in een dienstverlenende omgeving? Wil je werken aan je kennis en vaardigheden in het brede werkveld van facility management? En ben je bereid om naast je werk een tweejarige opleiding in het hbo te volgen? Schrijf je dan nu in voor de opleiding Facility Management. Wil je toch voor de vierjarige bachelor opleiding gaan? Kijk dan eens bij de opleiding Facility Management bachelor.

Hierna kun je

  • zorgdragen voor een goede uitvoering van alle facilitaire taken
  • als spin in het web contacten onderhouden met leveranciers, klanten en jouw collega’s van andere afdelingen als bijvoorbeeld de verkoop en logistiek
  • meedenken over verbeterprocessen in de organisatie
  • leidinggeven aan medewerkers
  • klant- en servicegericht werken

Als voorbeeld:

  • inkoop van de catering en het coördineren en beheren van de schoonmaak en de beveiliging
  • begeleiden van verhuizingen
  • als teamleider kun je in veel verschillende organisaties werkzaam zijn, bijvoorbeeld in een hotel, een vakantiepark of een ziekenhuis. Het is jouw taak om te zorgen voor tevreden klanten en een goede kwaliteit en gastvrijheid van de receptie.
  • Je geeft leiding aan de medewerkers van de receptie. Jouw taken zijn onder andere het ontvangen van bezoekers, agendabeheer, werkroosters maken en het oplossen van klachten of problemen die niet door de receptiemedewerkers opgelost kunnen worden. Je bent klantgericht en denkt mee over het verbeteren van processen in de organisatie.
  • Als coördinator inkoop & logistiek houd jij je bezig met het bestellen van de voorraad (van kantoorartikelen en werkkleding tot koffie en thee), magazijnbeheer, het ontvangen van inkomende goederen en de verzending van artikelen

Te verbeteren competenties

  • klantgericht communiceren
  • uitvoerend en tactisch denkniveau
  • plannen en organiseren
  • samenwerken
  • managementvaardigheden

Details

Niveau Associate degree
Duur langer dan 12 maanden
Locatie Heerlen
Erkenning Diploma
Alle details weergeven

Opbouw

Zo ziet de opleiding eruit

Een studiejaar bestaat uit vier onderwijsblokken met telkens de focus op een projectopdracht. Tijdens elk onderwijsblok staat één thema centraal. Thuis bereid je je zelfstandig voor op de les. Met docenten ga je tijdens de lesavonden dieper in op de lesstof. Dit gebeurt deels aan de hand van casussen, waarbij je vanuit de theorie nadenkt over oplossingen in de praktijk, en deels aan de hand van vaardigheidslessen en/of werkcolleges. Dankzij deze interactieve werkvormen slaan we de brug tussen leren en werken. Zo ben je snel in staat om de verworven kennis meteen toe te passen in je eigen werkveld.

Onderzoeksprojecten

Naast de theoretische blokken werk je aan projectopdrachten in een groep met meerdere medestudenten onder begeleiding van een docent. Je gaat vooral aan de slag met vraagstukken uit je eigen werkomgeving en die van je medestudenten. Denk bijvoorbeeld aan het in kaart brengen van de ‘customer journey’ in een restaurant of het verbeteren van de interne processen binnen een organisatie. Je inventariseert samen alle problemen en vragen. Aan de hand van de theorie, maar ook door middel van onderzoek, werk je samen aan een verbeterplan of adviesrapport.

Algemene vakken en vaardigheden

Niet alle stof kun je zelfstandig bestuderen. Daarom geven (gast)docenten hoorcolleges over bijvoorbeeld bedrijfseconomie, communicatiemanagement, managementvaardigheden, marketing(communicatie) en statistiek. Daarnaast verzorgen we trainingen om je de vaardigheden aan te leren die je nodig hebt. Denk aan effectief communiceren of leidinggeven.

Kleine groepen, persoonlijke aandacht

Persoonlijke aandacht vinden we heel belangrijk. Daarom houden we de groepen klein: ongeveer 6 tot 12 personen. De studenten komen uit allerlei bedrijven en organisaties, van zorg en overheid tot het commerciële bedrijfsleven. Die veelzijdigheid zorgt ervoor dat je veel van elkaar kunt leren. Onze docenten zijn mensen uit de praktijk. Dat maakt het lesprogramma zeer divers en praktijkgericht.

Programma

In de opleiding Facility Management komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Organiseren:

  • projectmanagement
  • werken met beheersinstrumenten rondom financiën, personele capaciteit, kwaliteit, etc.
  • dienstenmarketing
  • organisatiekunde
  • managementvaardigheden

Adviseren:

  • adviesvaardigheden
  • programma van wensen
  • programma van eisen

Evalueren:

  • klanttevredenheidsonderzoek
  • onderzoeksresultaten evalueren en voorzien van advies

Managen:

  • service management: klantbenadering, bemensing, hospitality, afhandeling van klachten
  • accommodatie management: objectieve methodes om functionele, technische, ecologische en esthetische kwaliteit van gebouwen te meten
  • performance management: prestatie-indicatoren

Afronding studie

Aan het eind van de studie ga je een afstudeerstage (20 weken) doen bij je huidige werk. Voor deze stage bestaat geen mogelijkheid tot vrijstelling. Je mag er ook voor kiezen om een andere stageplaats te zoeken. Je voert dus naast je huidige werk een stageopdracht uit. Tijdens deze stage doe je een stageopdracht (of stageopdrachten) waarin je de opgedane kennis toepast in de praktijk van jouw eigen organisatie. Je bevindingen verwerk je in een stageverslag, waarin je laat zien dat je de kennis en vaardigheden van facility management beheerst.

Nadat je het stageverslag hebt ingeleverd, heb je een mondeling examen met een docent en een expert uit het werkveld. Tijdens dit examen profileer jij je als toekomstige professional in het werkveld. Daarna mag je het Associate degree diploma Facility Management in ontvangst nemen.

Planning

De opleiding start op maandag 2 september 2024

Praktische informatie

Kosten

De kosten voor deze studie bestaan uit het jaarlijkse collegegeld en aanvullende kosten voor lesmateriaal en boeken. Het collegegeld is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en opleiding. Wellicht kom je ook in aanmerking voor het verlaagd wettelijk collegegeld. Kijk hiervoor op de website van de Rijksoverheid. Check bovendien wat de fiscale aftrekbaarheid van scholingskosten voor jouw persoonlijke situatie kan betekenen.

Contact

Wil je meer weten over onze facility management deeltijdopleiding? Kom gerust langs! Maak met ons kennis op onze open dagen of maak een afspraak Carmen van Thoor, Community Coördinator via 06-42 31 77 46 of facilitymanagement@zuyd.nl

Toelatingseisen

 

  • mbo-diploma niveau 4
  • havo-diploma
  • 21+toets

Daarnaast moet je werkzaam zijn in het facilitaire of dienstverlenende werkveld. Heb je interesse in deze opleiding? We gaan graag met je in gesprek om te kijken of je aan de toelatingseisen voldoet. Neem contact op via facilitymanagement@zuyd.nl

Kunnen wij je helpen?

Heb je een vraag over een van onze opleidingen of ben je nog niet helemaal zeker van je keuze? Neem contact met ons op. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 12:00 uur.

Aanmelden voor deze opleiding

Lijkt deze opleiding je wat en wil je je graag aanmelden? Klik dan op onderstaande knop om naar het inschrijfformulier te gaan.