Wil je weten hoe je gedrag kunt beïnvloeden, dan moet je weten hoe gedrag functioneert. Er zijn de afgelopen jaren heel wat boeken verschenen over dit thema. Hoe stuur je je medewerkers aan om met de fiets naar het werk te komen en niet met de auto? Hoe stimuleer je samenwerking en teamwork? Alledaagse voorbeelden waar iedereen mee in aanraking komt. Gedrag in organisaties en het beïnvloeden van gedrag maakt een substantieel onderdeel uit van het curriculum van de Academie voor Business studies. Op basis van deze expertise besloot Zuyd Professional in samenwerking met de Academie voor Business Studies een cursus te ontwikkelen voor professionals: Human Behaviour & Gedragsverandering.
In deze 7-daagse post hbo-cursus worden deelnemers ondergedompeld in het gedragswetenschappelijke aspect van menselijk gedrag. “Aan de hand van verschillende thema’s wordt het gedrag laagje voor laagje onder de loep genomen”, vertelt docente Nathalie Willems. “Dat begint bij de fundamenten van menselijk gedrag. Want waarom doen we zoals we doen? Vanuit dit startpunt zoomen we in op gedrag en gedragspatronen, en komen factoren zoals weerstand, gewoontes en motivatie, maar ook sociale invloeden van bijvoorbeeld een groep collega’s of de organisatie waarin men werkt aan bod. Tijdens iedere bijeenkomst worden technieken aangereikt om gedrag te beïnvloeden.”
Altercasting
Er zijn heel wat technieken te benoemen waarmee je gedrag kunt beïnvloeden. “Eén van die technieken is altercasting, waarmee je mensen in een bepaalde rol zet zodat ze automatisch het gedrag bij die rol gaan uitvoeren”, vertelt Nathalie. “Je geeft taken en verantwoordelijkheden aan personen en zegt daarmee ‘jij kunt dit’.” Om het beeldend te maken, schetsen we het volgende voorbeeld:
Stel dat je met een groep vrienden uit eten gaat en je wilt graag dat een van hen het voorgerecht bestelt, omdat je denkt dat het een goede keuze zou zijn voor de groep. Je kunt dit doen door iemand te altercasten in de rol van ‘de beslisser’ door te zeggen: “Jij hebt altijd een goede smaak als het gaat om eten, zou jij voor ons het voorgerecht willen bestellen?”. Door deze rol toe te wijzen, creëer je een gevoel van verantwoordelijkheid en geef je deze persoon de kans om uit te blinken in de aangewezen rol, wat waarschijnlijk zal motiveren om een goede keuze te maken.
Zoveel mogelijk maatwerk
Om de cursus goed aan te laten sluiten op de behoeften van de deelnemers, vindt voor de start van de cursus een persoonlijk intakegesprek plaats. “Ik ben nieuwsgierig naar dat wat de cursisten willen leren. Het gesprek is een soort behoeftepeiling die ervoor zorgt dat er zoveel mogelijk maatwerk kan worden geleverd tijdens de lessen”, legt Nathalie uit. “Bovendien bespreken we tijdens het intakegesprek welke persoonlijke casus de deelnemer wil behandelen tijdens de cursus. Deze casus vormt ook de rode draad door de gehele cursus. Op de zevende lesdag laten deelnemers in een eindpresentatie zien met welke interventie ze een zelfgekozen gedrag willen beïnvloeden.”
De lessen zijn interactief ingericht, een fijne mix van theorie én praktijk. Zo is er in de ochtend tijd voor het behandelen van theorie. In de middag staat de praktijk centraal en oefenen we competenties zoals creatief en kritisch denken, anticiperen en motiveren. Alle kennis die je tijdens een lesdag opdoet, kun je direct toepassen op de werkvloer.”
Iets voor jou?
Iedereen die te maken heeft met gedrag en dit wil kunnen beïnvloeden, is welkom bij de cursus Human Behaviour & Gedragsverandering . Denk aan teamleiders, HR-professionals, bedrijfskundigen, De kennis is breed toepasbaar in vele beroepen “Je leert anders kijken, . je gaat gedrag doorgronden en je weet hoe je erop kunt reageren om dát te bereiken wat je wil. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je beter kunt samenwerken, makkelijker conflicten oplost en sterkere relaties opbouwt.”
Bovendien is het mogelijk om deze cursus, net als veel andere opleidingen van Zuyd Professional, incompany te volgen binnen jouw organisatie. Naast de 7-daagse cursus Human Behaviour & Gedragsverandering wordt er ook een 2-daagse training aangeboden beïnvloeden van gedrag in lastige gesprekken. Tijdens deze training leer je hoe je gesprekken positief kunt beïnvloeden én ombuigen. Je komt er achter wat jouw valkuilen zijn in communicatie en welke strategieën voor jou het beste werken.
Human Behaviour & Gedragsverandering bij Zuyd Professional
Ben je nieuwsgierig geworden naar deze cursus van Zuyd Professional? Bekijk dan de opleidingspagina.